Gemiler; cinslerine, büyüklüklerine ve
yapacakları yolculuklara göre belirli sayı ve yeterlikte gemiadamını ile
donatılmalıdır. Bir gemiyi gemiadamı ile donatmak; mevzuata belirtilen sayı ve
yeterlikteki gemiadamının gemide istihdam ettirilmesi anlamındadır. Buradaki
ilgili mevzuat “Gemilerin, gemiadamı ile donatılmasına ilişkin yönerge”dir.
Gemiler en az bu yönergede belirtilen sayı ve yeterlikteki gemiadamı ile
donatılmalıdır. Geminin yola elverişliliği için bu zorunludur.
Bugün bir
gemiyi gemiadamı ile donatmak gemi işletmesinin görevidir. Ancak mevzuat;
kaptana gemisini yola elverişli hale koyma görevini vermiştir. Bu neden ile
uygun donatımın işletme tarafından sağlanamaması halinde kaptan gereken
gemiadamını kendisi temin ederek geminin mevzuata göre limandan hareket
etmesini sağlar. Mevzuatlar kaptana bu yetkiyi de vermiştir.
1.1.
Yatların
Donatılmasına İlişkin Cetvel
“Gemilerin,
gemiadamı ile donatılmasına ilişkin yönerge” sefere çıkan ticari yatlarda
bulunması gereken asgari gemiadamı sayısını ve yeterliliğini aşağıdaki cetvellerde
göstermiştir.
Yukarıdaki
cetvelde görüldüğü gibi bir ticari yatı dip notlarda belirtilen istisnalar
haricinde en az “Yat Kaptanı” yeterliğine sahip bir kaptan sevk ve idare
edebilmektedir. Yat kaptanları sadece yatlarda değil günübirlik olarak hareket
limanından 25 milden fazla açılmadan sefer yapıp, tekrar hareket limanına dönen yolcu motorlarında[2] da kaptanlık yapabilir.
Yat
kaptanı olmak için özel durumlar hariç aşağıdaki şartların yerine getirilmesi
gerekir. Bu şartları yerine getiren bir kişi yat kaptanı ehliyetini alarak
kendisine görev verilmesi halinde bir yatın kaptanlığını yapar.
·
Aşağıdakilerden
biri,[3]
o
İçeriği
ve süresi eğitim-sınav yönergesi ile belirtilen “yat kaptanı eğitimi”ni
onaylanan eğitim kurumlarında görmek,
o
Usta
gemici yeterliği ile bir yılı dümencilikle geçirmek şartı ile üç yıl deniz
hizmetinde bulunmak,
·
En
az “Kısa mesafe telsiz operatör” ehliyetine sahip olmak,
Yat kaptanları
3 yıl deniz hizmeti yaptıktan ve gerekli eğitimi aldıktan sonra sınava girerek
sınırlı vardiya zabiti olabilirler. Deniz hizmet sürelerinin belirlenmesinde
aşağıdaki usule uyulur[4].
·
İşverence
düzenlenip, liman başkanlığınca onaylanan liman içi çalışmalarının tümü deniz
hizmeti olarak kabul edilir.[5]
·
İki aydan az olmayan aralıklar ile yılda en az üç kere “Translog
belgesi” ile liman çıkışı yaptığını belgelemeleri halinde bir yıl deniz hizmeti
yapmış oldukları kabul edilir.
Yatı
gemiadamı ile donatmak için ihtiyaç olan ortam; gemi veya gemi işletmesi
ihtiyaç olan malzeme; “Gemilerin, gemiadamı ile donatılmasına ilişkin yönerge”
ve sözleşme formudur.
·
Gemide
bulunan görevli gemiadamlarının sayı ve yeterlikleri “Gemilerin,
gemiadamı ile donatılmasına ilişkin yönerge”den kontrol edilir.
·
Eksik
veya yetersiz olan gemiadamı gemi işletmesinden talep edilir.
·
İşletmece
temin edilemeyen gemiadamı piyasadan kaptan tarafından temin edilerek kendisi
ile sözleşme imzalanır ve gemide istihdam edilir.
Yatların
bürokratik işlemleri gerek ticari olsun gerek özel genelde kaptanları
tarafından yapılır. Bu neden ile yat kaptanları bu işlemlerin nasıl
yapılacağını iyi bilmelidir. Bu işlemlerden biride yatın denize elverişlilik
belgesinin alınmasıdır.
Yatlar
özel ve ticari olarak iki farklı kullanıma sahiptir.
Özel yat; kamarası,
tuvaleti, lavabosu, mutfağı olan, gezi ve spor amacıyla yararlanılan, taşıdığı
yolcu sayısı on ikiyi geçmeyen, belgesinde özel yat olduğu belirtilen gemidir.
Ticari yat; Yat tipinde inşa edilmiş,
kamarası, tuvaleti, lavabosu, mutfağı olan,
ticari olarak gezi ve spor amacıyla yararlanılan, yük, yolcu veya
balıkçı gemisi niteliğinde olmayan, taşıdığı yolcu sayısı oni kiyi (dahil) ya da
kabotaj seferinde yüz mille sınırlı, en yakın karadan yirmi milden daha fazla
uzaklaşmamak şartıyla, taşıdığı yolcu sayısı otuz altıyı (dahil) geçmeyen ve tonilato
belgesinde ticari yat olduğu belirtilen gemidir.€
Bu tanımlara
baktığımızda yatlar aşağıdaki unsurların önemi ortaya
çıkmaktadır.
·
Yatın
yaşama uygun inşa edilmiş olması,
·
Gezi
ve spor amaçlı olması ve
·
Taşıdığı
yolcu sayısı.
Bu
unsurlar arasındaki en önemli olanı yolcu sayısıdır. Çünkü Yatlarda yolcu
sayısındaki sınır 12’dir. Bu sınır uluslararası kurallara göre belirlenmiştir.
Uluslararası kurallara göre yolcu sayısı 12’yi geçince o gemi yolcu gemisi olur
ve yolcu gemisinin uluslararası vasıfları aranır. Yat turizm yönetmeliği de bu
konuyu düzenlemiş ve “Taşıyacakları
yatçı sayısı 12'den fazla, 36'dan az olan ve yat tipinde inşa edilmiş spor ve
gezi amacıyla kullanılan teknelerde; uluslararası teknik kurallara göre yolcu
gemilerinde olması gerekli nitelikler aranır.[6]”
demiştir. Ancak yolcu gemisi olma vasıflarının en
başta geleni geminin çelik olmasıdır. Ülkemizdeki
ticari yatlara bakacak olursak bunların tamamına yakınının ahşap olduğu
görülür. Kaldı ki diğer şartlar da karşılanması oldukça güç şartlardır. Bu
neden ile 12 yolculu yatlarımız yurt dışı çıkış yaparken daha fazla yolcusu
olanlar sadece kabotaj hattında kalmaktadır.
Yatlar
SOLAS’a tabi değildir. Bu neden ile yatların denize elverişliğinin kontrolünde,
tamamen ulusal kurallar ile yetkili liman başkanlarının yöntemleri geçerli
olmaktadır. Ülkemizde genel olarak ticari yatların kontrolü sadece yılda bir
defa, Denize Elverişlilik Belgesi’nin yenileneceği zaman, hem teknenin denize
elverişliği, hem de yola elverişlik unsurlarına beraberce bakılarak
yapılmaktadır.
Kontrol
listeleri, belge için müracaat edilen Liman Başkanlığından temin edilebilir.
Ülkemizde Denize Elverişlilik Belgesinin yenilenmesi sırasında genel olarak
aşağıdaki kontroller yapılır.
·
Tekne:
Teknenin
genel olarak su üstü kısmı kontrol edilir. Yapısal durumu ile teferruatın
mevcut olduğu, iyi ve bakımlı olduğu aranır.
o
Demir
Irgatı, zincir ve halat
o
Dümen
ve donanımı
o
Tatlı
su tankı
o
Yakıt
tankı
o
Pis
su tankı
o
Güverte
pis su tahliye bağlantısı (flenci)
·
Markalama
Yatın teknesinde
yapılması gereken markalamaların doğru olarak varlığı kontrol edilir.
o
Geminin
baş ve kıçındaki gemi adı ve bağlama liman yazısı,
o
Can
simitleri üzerindeki gemi adı ve bağlama liman yazısı,
o
Hizmet
botu üzerindeki gemi adı, bağlama limanının ismi ve kapasite miktarının yazısı,
o
Şişme
can salının SOLAS’a uygun markalanması,
·
Makine, kazan ve elektrik
Tüm gemi
makine ve elektrik sisteminin varlığı, iyi durumda olduğu kontrol edilir.
o
Ana
makine,
o
Jeneratör,
o
Start
ve Acil aydınlatma sistem aküleri,
o
Elektrik
sistemi ve aydınlatma.
·
Genel donanım,
Genel
donanımın varlığı ve uygun çalıştığı kontrol edilir.
o
Seyir fenerleri,
Denizde Çatışma Tüzüğüne uygun şekilde seyir fenerlerinin (Borda,
Silyon, Pupa veya 2’li, 3’lü kombineler) varlığı, özelliklerinin kurallara
uygunluğu ve çalışır durumda olduğu,
o
Arıza fenerleri,
Tüm yatlardan üst üste çekilecek şekilde bir çift kırmızı arıza
feneri olmalıdır. Bunların varlığı, özelliklerinin kurallara uygunluğu ve
çalışır durumda olduğu kontrol edilir.
o
Kampana,
12 m.den büyük tüm yatlarda 1 ad. olmalıdır.
o
Gemi
düdüğü
Tüm
yatlarda gemi düdüğü olmalıdır.
o
Seyir
donanımı,
Seyir donanımının aşağıdaki miktarda varlığı ve uygun çalıştığı
kontrol edilir.
§ Tüm yatlarda;1ad.
Pusula,
§ Tüm yatlarda;1ad. el
veya elektrikli iskandil,
§ Kıyıdan 20 nm.den
fazla uzaklaşacak olan yatlarda; 1 ad. Radar,
§ Uzak sefere
çıkacaklarda; 1 ad. GPS
§ Tüm ticari yatlar ile
kabotaj sefer bölgesinden uzak sefer yapan tüm özel yatlarda;1 ad. Sabit VHF.
o
Can kurtarma
donanımı,
Can kurtarma donanımının aşağıdaki miktarda varlığı ve uygun
çalıştığı kontrol edilir.
§ Liman seferini aşarak
sefer yapan yatlarda 1 ad. motorlu hizmet botu,
§ Uzak sefer yapan
yatlarda ve 15 m’den büyük, liman seferini aşarak sefer yapan ticari yatlarda 1
ad otomatik can salı,
§ Sayısı sefere göre
değişen can kurtarma araçları,
§ Can simidi ( 2 tanesi
salvolu ve ışıklı)
§ Paraşütlü işaret
fişeği (liman seferlerinde aranmaz)
§ El maytabı (liman
seferlerinde aranmaz)
§ Duman kandili (liman
seferlerinde aranmaz)
§ Halat atma aleti (
yakın kıyısalda 24m’den büyük, uzak seferde tüm ticari teknelerde 1 ad. aranır)
o
Tüm
yatlar için can kurtarma araçları,
§ Can yeleği
Denize
elverişlilik belgesine göre taşınmasına müsaade edilen kişi kadar yetişkin can
yeleği bulundurulurken, bunların %10’undan az olmamak için ilave çocuk can
yeleği konulur.
§ Isı koruyucu giysi
Sadece
uzak sefer yapan yatlarda, Denize Elverişlilik Belgesi’ne göre taşınmasına
müsaade edilen kişi kadar aranır.
§ İlk yardım seti
Tüm
yatlarda 1 tk. aranır.
§ Aldis lambası veya
şarjlı ışıldak
Liman
sınırlarını aşarak sefer yapan tüm yatlarda 1 ad. aranır.
§ Siyah küre
Tüm
yatlarda 2 ad. aranır.
§ Radar reflektörü
Tüm
ahşap yatlarda 1 ad. aranır.
§ Termometre/barometre
Tüm
yatlarda hava tahmini için 1 tk. aranır.
§ Seyir haritaları
Seyir
bölgesine ait
§ Pergel, cetvel,
kurşun kalem, silgi
Yeterli,
mevcut, iyi durumda
§ Dürbün
1ad
§ SART
Uzak
sefere çıkanlardan 1 ad. aranır.
·
Yangından
korunma ve söndürme donanımı,
Yangından
korunma ve söndürme donanımının aşağıdaki miktarda varlığı ve uygun çalıştığı
kontrol edilir.
·
Sabit
yangın pompası
Tüm 15 m .den büyük yatlarda 1ad.
aranır. 15 m .den
küçük yatlarda ise sadece 1ad. sintine el pompasına bakılır.
·
Sabit
yangın söndürme sistemi,
Gerekli
görülürse Kabotaj sefer sınırlarını aşarak sefer yapan tüm yatlardan istenir.
·
Portatif
yangın söndürücü tüp
Tüm
yatlarda, makine dairesi, kuzine ve salona 6 kğ.’lık, tüm kabinlere ise 2kğ.’lık
birer tane konur.
·
Yangın
battaniyesi
Kuzinesi
olan, tüm ticari yatlar ile kabotaj sefer bölgesinden uzun sefer yapan tüm özel
yatlarda 1 ad. aranır.
·
Yatlarda
bulunması gereken dokümanlar
Yatlarda
aşağıdaki dokümanların asıllarının bulunması gerekir.
o
Tüm
teknelerde “Denize elverişlilik belgesi”,
o
Tüm
teknelerde “Tonilato belgesi”,
o
Tüm
ticari ve 18 grt.dan büyük özel yatlardan “Gemi tasdiknamesi”,
o
Telsiz
tertibatı olanlardan “Telsiz telefon ruhsatı”,
·
Yatlarda
bulunması gereken yayınlar;
Yatlarda aşağıdaki yayınların
bulunması gerekir.
o
Denizde
Çatışmayı Önleme tüzüğü,
o
Denizde
Canlı kalma el kitabı,
o
Can
kurtarma teçhizatını kullanma el kitabı,
o
Uluslararası
işaret kod kitabı, (liman seferi hariç özel yatlardan)
o
Fenerler
ve sis işaretleri kitabı, (liman seferi hariç özel yatlardan)
Ticari
yatlar denize elverişliliklerini “Denize Elverişlilik Belgesi” ile ispat
ederken, Türk bayraklı özel yatlarda denize elverişlilik belgesi yerine
"Özel Yat Kayıt Belgesi" bulunur. Bu belge Denizcilik Müsteşarlığınca
dört yılda bir yapılan kara muayenesi ile verilir. Ayrıca bu yatlar yılda bir
denizde muayene edilir ve Türk karasularında özel yat kayıt belgesi ile sefer
yaparlar[7].
Yatın
denize elverişlilik belgesini almak için;
·
Yatın
denize elverişliliği için gereken tüm unsurlar kontrol edilir.
·
Eksik
malzemeler tamamlanır
·
“Denize
Elverişlilik” belgesinin son kullanım tarihi kontrol edilir.
·
Belgenin
süresi biterken limandan belgenin yenilenmesi talep edilir.
·
Teknenin
kontrolü için gelen görevliye yardımcı olunur.
·
Kontrolü
tamamlanan teknenin belgesi için “Denize Elverişlilik” belge tanzim harcı
yatırılır.
·
“Denize
Elverişlilik” belgesi alınarak gemi belgeleri klasörüne koyulur.
Gemiler
ülkeye girişlerini sadece hudut kapılarının bulunduğu limanlardan yapabilirler[8].
Ülkemizdeki hudut kapılarının bulunduğu limanlar; Hopa, Rize, Trabzon, Giresun,
Ordu, Samsun, İnebolu, Sinop, Bartın, Zonguldak, Ereğli, İstanbul, Tekirdağ,
Derince, Gemlik, Mudanya, Bandırma, Çanakkale, Akçay, Ayvalık, Dikili, İzmir,
Kuşadası, Didim, Güllük, Turgutreis, Bodrum, Datça, Marmaris, Fethiye, Kaş,
Finike, Kemer, Antalya, Alanya, Anamur, Bozyazı, Taşucu, Mersin, Botaş,
İskenderun’dur.
Gemilerin
limana gelmeden önce resmi kurumlara bildirim yapma zorunluluğu bulunmakla
birlikte yatlarda bu zorunluluk yoktur. Yat limana geldiğinde demir yerine
demirler veya güvenli bir yanaşma yerine yanaşır gemide bir bulaşıcı hastalık
şüphesi yoksa karantina (Q) işaret
sancağını çeker. Sonra kaptan karaya çıkarak gereken giriş işlemlerini yapar.
Yabancı
bir limandan gelen bir yatta sefer sırasında şüphelide olsa bulaşıcı bir
hastalık görüldüyse veya bir ölüm gerçekleştiyse kaptan (Q) sancağını çekmez,
telsiz ile “Sahil Sağlık Denetleme merkezi”ni, ona ulaşamazsa liman başkanlığını
arayarak yatta bulaşıcı bir hastalık şüphesinin olduğunu ve “Health Clearance”
talep ettiğini bildirir[9].
Yata görevli doktor gelip “Free Practique” vermeden de kimse tekneden çıkamaz.
Sağlık
sorunu olamayan yatın kaptanı kimseye sormadan karaya çıkar, çıktığı yerde
genelde marinalarda, denizci derneklerinde veya liman başkanlıklarında
satılmakta olan “Yat Kayıt Belgesi”nden (Transit log) yata uygun olanından bir
adet satın alır.
Yat kayıt
belgesi (Transit Log); Türk Bayraklı yatlar ile, yabancı limanlardan gelen veya
Türkiye'de kışlayan yabancı bayraklı yatların vardıkları ilk Türk Limanında
veya kışlamak üzere kaldıkları son bağlama yerinde yapacakları beyan ve
işlemlerin yer aldığı belgedir[10].
Bu belgede; yatçıların gümrük, pasaport, sıhhi muamele, liman, yat, yatçı,
mürettebat, eşya ve diğer beyanları ve bu beyanlara göre gümrük, pasaport,
liman, sağlık ve diğer görevlilerce yapılan giriş ve çıkış kayıt ve
işlemlerinin tamamı gösterilir[11].
Ülkemizde
5 farklı yat kayıt belgesi kullanılmaktadır. Kaptan bunlardan yata uygun
olanını satın almalıdır.
·
Türk
bayraklı özel yatlar için,
·
Türk
bayraklı ticari yatlar için,
·
Yabancı
bayraklı özel yatlar için,
·
Yabancı
bayraklı ticari yatlar için,
·
Yabancı bayraklı “Bare boat”lar için.
Kaptan satın aldığı “Yat
Kayıt Belgesi”nin Y1 sayfasındaki (Form-4) “Belgenin düzenlenme nedeni”
kısmındaki “Türk limanların giriş” kutusunu işaretler ve sayfadaki;
·
Sefer,
·
Gemi
ve belge,
·
Donatan,
·
Personel
ve yolcu (Yatçı)
·
Demirbaş
eşya
·
Sağlık,
İle ilgili beyan
kısımlarını doldurur. İlgili beyanlar yazıldıktan sonra sırası ile yatın ülke
girişi ile ilgili;
·
Sahil
Sağlık Denetleme merkezi,
·
Pasaport
Polisi,
·
Gümrük
muhafaza giderek giriş işlemlerini yaptırır.
Bu
kurumlar yat limanı içerisinde bir yerde toplu olarak bulundurulur[12].
Gerekirse ilgili kurum görevlilerini alarak yata getirir ve onlara yapacakları
kontrollere eşlik eder.
Giriş
işlemlerini tamamlayan yatlar ve yatçılar Türkiye`ye giriş yapmış olurlar.
Ancak olağanüstü haller, zorunlu sebepler veya “Denizde Can ve Mal Koruma
Hakkındaki Kanun”da öngörülen yükümlülükler nedeniyle gerekebilecek zorunlu
çıkış ve girişlerde beyan sonradan yapılabilir[13].
Türk veya yabancı bayraklı, özel
veya ticari her yat, geldiği ilk Türk limanında sağlık sorgusu işlemine tabi
olur ve ülkemize giriş izni alır.[14] Sağlık sorunu olmayan yatın kaptanı yat kayıt belgesini doldurduktan sonra ilk
olarak Sahil Sağlık Denetleme merkezine gider. Teknesinde sağlık sorununun
olmadığını sözlü olarak beyan ederek bu belge üzerinde doldurduğu sağlık beyan
kısmını onaylatır.[15] Gerekli
görülürse görevli doktor ile birlikte tekneye giderek, kontrollerin
yapılmasında ona eşlik eder. Bu işlemlerin amacı, gemiler aracılığı ile
bulaşıcı hastalıkların ülkeler arasında taşınmasının engellenmesidir.
Yurt
dışından gelen yatın kaptanı, doldurduğu Yat Kayıt Belgesi ve yattaki kişilerin
pasaportları ile birlikte (sağlık işlemlerini bitirdikten sonra) pasaport
polisine gider, bildirimini yapar. Pasaport polisi yat ile gelen kişilerin
pasaportlarını kontrol eder ve ülkeye giriş mühürlerini vurur. Polis bu işlem
için gerekirse tekneye giderek veya bu kişileri büroya davet ederek onların
kontrollerini öyle yapabilir. Bu işlem
bittikten sonra yat kayıt belgesinin ilgili kısmını mühürleyerek imzalar. Bu işlemlerin
amacı kontrolsüz olarak kişilerin ülkelere giriş ve çıkışlarının
engellenmesidir.
Pasaport
polisinden sonra “Gümrük muhafaza”ya gidilir. Teknede, tekneye veya kişilere
ait ülkeye girişi yasak veya gümrüğe tabi eşya veya malzeme olup olmadığı beyan
edilir ve “Yat Kayıt Belgesi”ndeki demirbaş listesi onaylatılır. Eğer demirbaş
listesi uzunsa, teknede ülkeye girişi yasak, ticari veya ticari olarak
değerlendirilecek eşya veya malzeme varsa, bunlar ayrı bir liste yapılarak beyan
edilir, Gümrük muhafazaya onaylatılır ve gemide en az 3 nüsha kalacak şekilde
dağıtımı yapılır. Eğer Türk bayraklı yatlar ile ülkeye getirilen girişi yasak
ve tekrar geri götürülecek eşya varsa bunlar, gümrük deposunda emanete alınır,
tekrar yurt dışına çıkışta geri götürülür. Yurt dışından gelen yabancı yatlar
Gümrük Muhafaza tarafından normal hallerde kontrol ve aramaya tabi tutulmaz.
Ancak bir ihbar olursa aranırlar ve bulunan kaçak eşya, Türk yatlarda olduğu
gibi, gümrük depolarında emanete alınarak, yurt dışına çıkışta iade edilirler.
Gümrük muhafazaya onaylatılan Yat Kayıt Belgesindeki demirbaş listesinde veya
ek verilen listelerde sonradan değişim olursa, bunlarda Gümrük Muhafazaya
bildirilir. Yatların ülke içindeki onarım ve bakımlarından sonra çıkan
hurdalar, Gümrük İdaresine bırakılır. Yabancı yatlardan gümrük işlemi
yapılmamış eşya veya malzeme almak, hem satan hem de alan açısından kaçağa
girer. Bu işlemlerin amacı; gümrüklü veya gümrüksüz olarak ülke girişine veya
çıkışına müsaade edilmeyen eşya ve malzemenin kişi beraberinde geçişinin
engellenmesidir.
Bunların
dışındaki kamu idarelerine ait giriş ve çıkış kayıt ve işlemleri gerekirse
bunların tamamı yat kayıt belgesine dayanılarak yat kayıt kütük defterinde
toplanır[16].
Türk
Limanlarına Yat Kayıt Belgesini alarak giriş işlemlerini tamamlayan yatlar ve
yatçılar Türkiye'ye giriş yapmış olurlar[17]. Yabancı
limanlara seyir yapan veya yabancı limanlardan gelerek Türkiye'ye giren bütün
yatların yat kayıt belgelerinde sıhhi muamele, gümrük ve pasaport işlemleri de
aranır.
Yurda
giriş yapmak için;
·
Yurt dışından gelen yat, hudut kapısının bulunduğu limana bağlar,
·
“Q” sancağını çeker,
·
Kaptan karaya çıkarak bir yat kayıt belgesi temin eder.
·
Kayıt belgesinin Y1 sayfası doldurulur.
·
Sahil sağlık denetleme merkezine gidilir ve beyanda bulunularak
belge onaylatılır.
·
Pasaport polisine gidilerek beyanda bulunulur ve belge
onaylatılır,
·
Pasaportlara giriş mühürleri vurdurulur,
·
Gümrük muhafazaya gidilerek beyanda bulunulur ve belge
onaylatılır,
Uygulamada dikkat
edilecek hususlar;
·
Gemide
bulaşıcı hastalık şüphesi veya ölüm varsa gemiden çıkılmaz ve “Health Clearance” talep edilir.
·
Ülkeye girişi yasak eşyalar varsa çıkışta geriş almak üzere gümrük
deposuna emanete bırakılır.
Limandan çıkış yaparak Türk karasularında
dolaşacak; ticari yatlar ile belgesini kaybeden veya belgesinin süresi dolan
özel yatlar, yeni bir yat kayıt belgesi alarak Y1 sayfasındaki beyan
kısımlarını doldurmak zorundadır. Önce belgenin Y1 sayfasındaki “Belgenin
düzenlenme nedeni” kısmındaki “Dâhili sefer” kutusunu işaretler ve sayfadaki
diğer beyan kısımlarını doldurur. Sonra liman başkanlığına giderek belge
harcını öder ve sefer onayını alır. Dâhili sefere çıkacak tekneler pasaport
polisi ve gümrük muhafaza onaylarını yaptırmak zorunda değildir[18].
Yat kayıt belgesinin verilmesi sırasında alınan harç;
beyan edilen güzergâh ve uğranılacak limanlar dikkate alınarak belirlenir. Bu
ödeme, yurt dışına çıkış yapılmadığı takdirde, belgenin geçerli olduğu sürece
uğranılacak diğer limanlarda da geçerli olup tekrar ödeme yapılmaz [19].
Yat kayıt belgesinin geçerliği iptalini gerektiren bir
durum veya yurt dışına çıkış olmadığı sürece ticari yatlar için 1 sefer, yerli
veya yabancı özel yatlar için 1 yıldır [20]. Bu süre zarfınca yatçılar herhangi bir işlem
yaptırmaksızın bildirilen güzergâh içerisinde dolaşabilirler.[21] Sefer sonunda belgenin yatta kalan nüshası limana teslim
edilir[22].
Yat kayıt belgesinin süresi dolmadan yatta kaptan,
mürettebat, yatçı ve güzergâh değişikliği olursa belgenin “Değişiklik” sayfası doldurulur, liman başkanlığına onaylatılarak belgenin geçerliliği
devam ettirilir. Sefer sona ermeden ikinci bir mürettebat, yatçı ve güzergâh
değişikliği olursa belge yenilenir.
4.2.
Sağlık
İşlemleri
Yat kayıt belgesinin her yenilenişinde kaptan Sahil
Sağlık Denetleme merkezine giderek sağlık vizesini yaptırır ve yat kayıt
belgesini onaylattırır.[23]
Sağlık vizesi; gemilerin limandan ayrılmadan
önce Sahil Sağlık Denetleme merkezinde sağlık resmini ödenerek çıkış iznini alma
işlemidir. Tüm ticari yatlar ile 50 nrt’un üzerindeki özel yatlar sağlık vizesi
yaptırmak zorundadır. Özel yatlar yurt dışına çıkmadığı ve yat kayıt belgeleri
iptal olmadığı sürece yaptırılan ilk sağlık vizeleri yat kayıt belgeleri
kullanıldığı sürece geçerlidir[24].
Sağlık resminin miktarı sefer durumuna ve yatın özel
veya ticari olmasına göre belirlenir. Özel yatlardan sağlık resmi, indirimli
olarak alınır.
Sağlık resmi özel yatlardan sadece makbuz karşılığı
alınır. Ancak ticari yatlarda makbuz haricinde vizeleri, yatın “Gemi Sağlık Cüzdanı”na
işlenir. Bu cüzdan Türk limanları arasında liman sefer bölge
sınırlarını aşarak çalışan 250nrt’a kadar olan Türk bayraklı tüm ticari
yatların almak zorunda oldukları bir cüzdandır.
Alması gerekirken cüzdan almayan gemilerin çalışması engellenir. Cüzdan yıllık olarak yenilenir ve süresi
sonunda yenilenmeyen cüzdan için gecikme zammı uygulanır.
Yatlar, askeri ve
güvenlik amaçlı olarak sivil teknelerin girişine kapalı olan bölgeler
haricinde, Yat Kayıt Belgelerinde beyan edilen güzergâhta seyir yapabilir,
bekleme veya demirleme yapabilir, gümrük
idaresi bulunmayan yerlere yanaşabilir[25].
Ancak bu yatlarda izinsiz ülke karasuları içinde aletli dalış yaptırılamaz,
tarihi eserler yurt dışına çıkartılamaz. Aksine davranışlarda ilgili kişiler
ile Yat kaptanlarına ağır müeyyideler uygulanır.
Yatlar sefer
sırasında sahil güvenlik botları tarafından kontrol edilebilir. Bu kontrollerde
yatların aşağıdaki belgelerine bakılır;
·
Liman
sınırlarını aşan sefer yapan yatların, Yat kayıt belgesi,
·
Türk
bayraklı tüm yatların, Denize elverişlilik belgesi,
·
24
m ve üstü tüm yatların, Uluslararası tonaj belgesi,
·
18
grt üstü veya tüm ticari yatların, gemi tasdiknamesi,
·
Telsiz
bulunduran tüm deniz araçlarının, Telsiz istasyon ruhsatnamesi
Geçerli
bir yat kayıt belgesi aşağıdaki durumlarda iptal olur. Bu durumda belgenin Y2
sayfası doldurulur ve belge liman başkanlığına teslim edilir.
·
Yatın
satılması,
·
Yabancı
bayraklı yatın kışlamaya bırakılması,
·
Türk
bayraklı Ticari yatlarda seferin sona ermesi,
·
Özel yatlarda 1 yıllık geçerlik süresinin sona ermesi,
·
Yatın
denize elverişliliğinin sona ermesi.
Yabancı
yatlar, en az 2 yılda bir sahipleri tarafından kullanılmak kaydı ile hiçbir izne
gerek olmaksızın, Türkiye’de yat limanı veya çekek yerlerine en fazla 5 yıl
süre ile bırakılabilir[26].
Türkiye`de kışlayan yatların, Yat Kayıt Belgelerine ilişkin işlemleri kışlama
mahallerinde yapılır[27].
4.6.
Uygulama
Dâhili
sefer yapmak için;
·
Yatın
sağlık vizesi yaptırılır.
·
Yat
kayıt belgesi alınır.
·
Yat
kayıt belgesinin Y1 sayfasındaki sefer nedeninde “Dâhili sefer” işaretlenir.
·
Yat
kayıt belgesinin Y2 sayfası doldurulur.
·
Liman
başkanlığına çıkış harcı ödenir.
·
Liman
başkanlığına belge onaylatılır.
·
Kaptan,
mürettebat, yatçı ve güzergâh değişikliği olursa belgenin “Değişiklik” sayfası
doldurulur ve liman başkanlığına onaylatılır.
·
Uygulamada
dikkat edilecek hususlar;
·
Özel yatlar yurt
dışına çıkmadığı ve yat kayıt belgeleri iptal olmadığı sürece yaptırılan ilk
sağlık vizeleri yat kayıt belgeleri kullanıldığı sürece geçerlidir.
·
Dâhili sefere çıkacak tekneler pasaport polisi ve gümrük muhafaza
onaylarını yaptırmak zorunda değildir.
Yurt dışına çıkacak olan bir yatın kaptanı, geçerli yat kayıt belgesinin Y2 sayfasını
doldurarak resmi işlemlerini yaptırır.
Kaptanın çıkış öncesi teknenin sağlık vizesini
yaptırmasına gerek yoktur.[28] Ancak mevcut yat kayıt belgesi dahili sefer için yapıldıysa yurt dışından geliş
harcı ile yurt içi harçları farklı olduğundan devlet adına bir alacak oluşur.
Bu neden ile aradaki fark takip eden ülke giriş vize işleminde alınır.
Kaptan
sağlık vizesinden sonra yattaki kişilerin pasaportları ile birlikte pasaport
polisine gider ve pasaportlara ülkeden çıkış mühürlerini vurdurur. Polis,
gerekirse tekneye giderek veya bu kişileri büroya davet ederek onları kontrol
etmek isteyebilir.
Ayrıca
yat kayıt belgesine bir işlem yapılmaz.
Pasaport
işlemlerinden sonra kaptan gümrük muhafazaya giderek çıkış beyanını yapar. Yat
Kayıt Belgesindeki demirbaş listesinde veya ek verilen listelerde, Türkiye
karasularında bir değişim olmuşsa bunlar bildirilir. Yatların ülke içindeki
onarım ve bakımlarından sonra çıkan hurdalar, Gümrük idaresine bırakılır.
Çıkışta geri götürmek üzere, ülkeye girişte gümrük deposunda emanete bırakılmış
eşya varsa onlar geri alınır.
Bazen
yasak olmasına rağmen yabancı yatlar demirbaşlarını veya diğer eşyalarını
limanlarda satarlar. Bu işlem kanunlara aykırıdır. Bir bakıma kaçakçılık
anlamındadır ve bunları satın alanlarda suça ortak olmuş olurlar.
Gümrük Muhafaza işlemlerinden sonra liman başkanlığına
gidilerek yurt dışı çıkış harcı yatırılır ve yat kayıt belgesi onaylattırır.
Liman başkanlığınca onaylanan belge yatta kalır ve yatın yola elverişlilik
belgesi olarak kullanılır.
Yurt
dışına çıkış yapmak için;
·
Yatın
sağlık vizesi yaptırılır.
·
Yat
kayıt belgesi İptal olan Yatlar yeni bir kayıt belgesi alır.
·
Yat kayıt belgesinin Y2 sayfası doldurulur.
·
Pasaport polisine gidilerek beyanda bulunulur ve belge
onaylatılır,
·
Pasaportlara giriş mühürleri vurdurulur,
·
Gümrük muhafazaya gidilerek beyanda bulunulur ve belge
onaylatılır,
·
Liman başkanlığına gidilerek çıkış harcı ödenir ve belge onaylatılır.
Yolcu,
gemiadamı dışında kalan deniz yolculuğu için biletli veya biletsiz gemideki tüm
diğer kişilerdir. Ücretli Yolcu taşıma ancak bu işe tahsis edilmiş gemiler ile
yapılabilir. Özel yatlar ile ücreti mukabili yolcu taşıma, gezdirme v.s.
işlemler yapılmaz.
Yolcu
taşıma ücretinin tahsili esas olarak seyahat acentelerinin bilet karşılığı
satış noktalarından olur. Ancak bir seyahat acentesine bağlı çalışmayan ve
bilet satışının doğrudan gemiden yapıldığı yerlerde bunu sorumluluğu gemi
kaptanındadır. Kaptan taşıma için bilet karşılığı yolcudan ücret alır ve bunu
gemi işletmesine belirlenen yöntemler ile iletir. Bilet kesilmesinde acente
veya kaptan belirli hukuki usuller doğrultusunda hareket ederler.
Yolcu
taşıma akdi; bir kişinin ücret karşılığı bir yerden bir yere götürülmesi ile
ilgili olarak götürülecek kişi yani yolcu ile taşıyan veya temsilcisi arasında
yapılan anlaşmadır. Yolcu bileti bu akdin belgesidir. Bilet üzerine isim yazılmadıysa
bu akdin tarafları, taşıyan ile bu bilete sahip kişidir. Eğer, bilet üzerinde
isim yazıldıysa taraflar, taşıyan ile sadece bilet üzerinde ismi yazılı
kişidir. Bu neden ile üzerinde isim yazılı bileti, sadece ismi yazılı olan kişi
kullanabilir, bu hakkını devredemez.
Ücret;
yolcunun bagajının taşınmasını da içerir ve bagaj için ayrı ücret talep
edilmez. Gemi görevlileri tarafından teslim alınan ve depolanan bagajın
kaybolması veya zarar görmesi halinde, gemi işletmesi makul değerler
çerçevesinde bunu tazmin etmeye mecburdur. Ancak kaybolan veya zarar gören
değerli eşyanın tazmini için, teslim sırasında bunun belirtilmiş olması
gerekir. Kaptan ölen yolcunun eşyasını da yakınları veya teslimle görevli
kişiler tarafından teslim alınıncaya kadar korumakla sorumludur.
Eğer
yolcu gemiye binmiş ama bilet ücretini ödememişse kaptan veya gemi işletmesi,
ödenmeyen bilet ücreti için yolcunun gemiye teslim edilmiş ve depolanmış
eşyasını rehin alabilir.
Kaptanın
yolcu üzerindeki yetkisi sadece bilet ücretinin tahsili ile sınırlı değildir.
Kaptan aynı zamanda geminin disiplin amiri olduğundan yolcu üzerinde de düzeni
sağlamaya yönelik kanundan gelen yetkileri bulunmaktadır.
Deniz
taşımacılığında, akit yapıldıktan yani bilet satıldıktan sonra aşağıdaki gibi
olağan üstü ve beklenmeyen hallerde, taşıma anlaşması hükümden düşer.
·
Savaş
nedeniyle el konulma tehlikesinin ortaya çıkması, Kamu alacağından dolayı
sefere çıkmasının engellenmesi,
·
Batması,
·
Tutuklanması,
·
Tamir
kabul edilmeyecek derecede hasarlanması,
·
Satılması,
·
Korsanlar
tarafından ele geçirilmesi,
·
Düşman gemisi olarak el konulması,
Aşağıdaki
durumlarda, ücreti alınan yolcu taşıma akdinde para iadesi, yolculuğun
yapılamayan kısmı kadar olur.
·
Ücret
alındıktan sonra fakat yolculuk başlamadan hükümden düşer de yola çıkılmazsa,
·
Yolcu
akdin hükümden düşme şartları varken yolculuğa çıkar ve sonradan vazgeçerse,
·
Hükümden düşme yolculuk başladıktan sonra gerçekleşir de yolculuk
tamamlanamazsa,
Yolcu, bu
gibi durumlardan dolayı, gemi işletmesinden tazminat isteyemez.
Yolcunun
yolculuktan vazgeçmesi halinde, aşağıdaki durumda ücret iadesi yapılmaz, bilet
parası alınmamışsa da, yolcu bu parayı ödemekle mesuldür.
·
Yolcu,
bilet üzerinde belirtilen hareket saatinde gemide olmamış ve gemi hareket
etmişse
·
Gemi hareket ettikten sonra yolculuğa çıkmayacağını bildirmişse,
Aşağıdaki
durumlarda, yolcunun, yolculuktan vazgeçmesi ve ücrette iade istemesi halinde
ödediği bilet parasının yarısı kendisine geri ödenir, ücreti alınmadıysa da,
yolcu ücretin yarısını ödemekle sorumludur. Yolculuk başlamadan önce yolcu,
·
Yolculuktan
vazgeçtiğini bildirirse,
·
Hastalanırsa,
·
Ölürse,
·
Şahsına yönelik bir diğer umulmayan bir durum ortaya çıkarsa,
Eğer
yolculuk sırasında gemide bir arıza olur ve tamiri gerekirse, yolcu bunu
gerekçe göstererek parasını geri isteyemez. Ancak, gemi yolculuk tekrar
başlayıncaya kadar, yolcuya ücretsiz yatacak yer vermeye ve bilet ücreti yemeği
de içeriyorsa, yemek vermeye mecburdur. Fakat gemi işletmesi, yolcuya yaptığı
taşıma anlaşmasının içerdiği şartlarda veya daha iyisi ile onu götürecek bir
başka gemi bulursa ve yolcu bunu kabul etmezse, yolcuya ücretsiz olarak yatacak
yer ve yemek verme zorunluluğu kalmaz.
Yolcudan
taşıma ücretini tahsil etmek için;
·
Gemiye
giriş yapan yolcunun bileti kontrol edilir.
·
Bileti
olmayan yolcuya bilet kesilerek ücreti tahsil edilir.
·
Yolcu
yolculuk akdini yapılmış ama ücretini ödenmemişse ve gemi hareket etmişse
ödemeyen ücrete mukabil yolcunun gemiye teslim
edilmiş ve depolanmış eşyası rehnedilir.
·
Yolculuk
sırasında çıkan bir arıza nedeni ile olan gecikmede ücretin karşılığı olan
hizmetler karşılıksız olarak kendisine verilir.
·
Arızanın
uzaması halinde yolculuğun devamı için yolcuyla
yapılan taşıma anlaşmasının içerdiği veya daha iyi şartlarda yeni gemi bulunur.
·
Yolcunun
yapılamayan yolculuk için para iade talebinde yolculuğun yapılamama neden ve
zamanına göre talebe cevap verilir.
Uygulamada dikkat
edilecek durumlar;
·
Yolcu
bilet parasını ödemesine rağmen yolculuk başlamadan yolculuktan vazgeçtiğini
bildirir veya zorunlu bir neden ile yolculuğa katılamazsa bilet parasının
yarısı iade edilir.
·
Yolculuk
başlamadan yolculuk akdi hükümden düşer ve yolcu yola çıkmazsa bilet parasının
tamamı yolcuya iade edilir.
·
Yolcu
akdin hükümden düşme şartları varken yolculuğa çıkar ve sonradan vazgeçerse
veya hükümden düşme yolculuk başladıktan sonra
gerçekleşir de yolculuk tamamlanamazsa, yolcuya bilet parası gerçekleşmeyen
yolculuk oranında iade edilir.
·
Yolculuk
akdi gerçekleşmiş olmasına rağmen ücretini ödememiş olan yolcu bildirilen
hareket zamanda gemide olamamışsa veya hareket zamanından sonra yolculuktan
vazgeçtiğini bildirirse ücreti kendisinden alınır.
·
Arıza
nedeni ile yapılamayan yolculukta, yolcuya yapılan
taşıma anlaşmasının içerdiği veya daha iyisi şartlarda bir başka gemi bulursa
ve yolcu bunu kabul etmezse, yolcuya ücretsiz olarak yatacak yer ve yemek verme
zorunluluğu kalmaz.
Yat
işletmelerince mürettebatlı veya mürettebatsız kiralanan yatların ve bu
yatların 3.şahıs mali mesuliyetlerinin [29] sigortalanması zorunludur[30].
Sigorta ile ilgili
genel hususlar yukarıda anlatılmış olup, bunlar ulusal kurallar ile
düzenlenmiştir. Sigorta şirketleri bu genel hususların dışına çıkmaksızın,
farklı isimler altında, farklı teminatları kapsayan kendi sigorta poliçelerini
oluştururlar. Aşağıda genel olarak yatlara yapılan sigortalar anlatılmıştır.
·
Sigortanın
konusu;
Yat sigortasının
konusu ticari veya özel amaçlı olarak kullanılan yat, kotra ve her türlü
gezinti tekneleridir. Bu sigorta ile tekneye ait aşağıdaki unsurlar doğrudan
güvence altına alınır.
o
Teknenin
esas unsurları,
o
Teferruatı,
Aşağıda belirtilen
unsurlar normal durumda teminat altında değildir. Ancak poliçede belirtilerek
ek teminat ile güvence altına alınabilirler,
o
Yakıt,
Kumanya, malzeme,
o
Bağlama
ve demirleme donanımı,
Aşağıdaki unsurlar yat sigorta poliçesinde
güvence altında değildir.
o
Teknenin
adını taşımayan botları,
o
Denize
düşen veya düşürülen dıştan takma motorlar,
o
Fırtına
nedeni ile hasarlanan yelken ve brandalar,
o
Kişisel
eşyalar,
o
Balıkçılık
takımları,
o
Kaplamalar
ve bunların tamiri,
o
Dizayn
ve yapım hatasını düzeltmek için yapılacak masraf ve harcamalar,
·
Sigortanın
geçerli olduğu yerler,
Tekne
aşağıdaki yerlerde seyir yapar veya bulunurken ve alınır veya indirilirken
oluşabilecek kayıpları sigorta kapsamı içerisindedir.
o
Deniz
ve seyir yapılabilir, göl, nehir gibi iç sularda,
o
Limanda
veya Çekek yerinde,
o
Depoda,
o
Havuz,
kızak, gridiron, duba veya çekek üzerinde,
o
Sert
veya yumuşak kara zemininde,
Ancak,
tekne amacının dışında çalışırken, seyir yapılması veya bulunulması güvensiz
olan yerlerde seyir yapar veya bulunurken oluşan hasarlar bu teminatın
dışındadır.
·
Yat sigortalarına verilen teminatlar;
Yat
sigortalarında genel uygulama olarak iki değişik teminat verilmektedir.
o
Dar teminat;
Dar
teminat ile aşağıdaki riskler teminat altına alınır.
·
Teknenin
tamamen batması, kaybolması,
·
Teknenin yangın, infilak sonucu gerçek ve hükmi tam ziya olması,
o
Geniş
teminat;
Bu,
Londra sigortacılar enstitüsü tarafından 1985 yılında belirlenen ve “Institute
Yacht Clauses” olarak bilinen kurallara
uygun verilen teminattır. Geniş teminat ile aşağıdaki riskler teminat altına
alınır.
·
Hava
ve deniz şartları,
Fırtına,
büyük dalga gibi ağır deniz ve hava şartları.
·
Deprem,
volkanik intifa, yıldırım
Deprem,
yanardağ patlaması gibi nedenler ile oluşan dalgalar v.s., yıldırım düşmesi.
·
Yangın
ve infilak,
Gemide
ve bulunulan yerlerde çıkan yangın ve infilaklar.
·
Teknik
kusur ve sonuçları,
Gemi
kazanının patlaması, şaftının kırılması, makine ve teknedeki gizli kusurlardan
kaynaklanan olaylar. Hasarın karşılanmasına bir örnek olarak; kazan patladı,
çevresinde hasar var. Sigorta çevredeki hasarı karşılar, kazanı karşılamaz.
Çünkü kazan riskin kendisidir, sigorta riskin gerçekleşmesinden zarar gören
sigorta konusunu karşılar.
·
Baratarya,
Kaptanın
ve diğer gemi adamlarının bilerek ve hile ile sigortaya konu unsurlar aleyhine
giriştikleri her türlü güvenlik kırıcı hareketlerdir. Barataryada kasıt
bulunması şarttır. Gemi sahibi baratarya yapamaz.
·
Korsanlık,
·
Dışardan
gelenlerin şiddet kullanarak yaptıkları hırsızlık, denize atma,
·
Kaptan,
zabıtan, mürettebat ve kılavuz kaptanın kusurları
o
Ek
teminat,
Bir
kazada donatan teknenin fiziki varlığı dışında başka menfaatlerden de yoksun
kalacak veya bu kazaya bağlı ek sorumlulukları da yüklenecektir. Bunlar,
sigortaya ek teminatlar ile sigorta kapsamı içine sokulabilir. Ek teminat ile
aşağıdaki riskler teminat altına alınabilir,
·
Kurtarma
ve yardım masrafları
Poliçe
kapsamında olan bir tehlike karşısında sigorta konusunu kurtarmak için üçüncü
kişilere yapılan ödeme ve masraflar.
·
Dava
ve say masrafları
Poliçe
kapsamında olan bir hasarı önlemek ya da azaltmak amacıyla sigortalı veya
adamları tarafından ve sadece sigorta konusu için yapılan makul dava ve hizmet
masrafları.
·
3.şahıs
mali mesuliyeti
Bir gemi,
bir başka menfaate verdiği zarardan sorumludur. Örnek ile; bir başka gemiye çarpması
halinde bu gemi sahibine, kiracısına, taşıdığı yükün sahibine, ve diğer menfaat
sahiplerine karşı, uğradıkları zarardan sorumlu olur.
·
Kira
kayıpları
Teknesine
kiraya veren tekne sahibinin kaza sonrası onarım süresince oluşacak kira kaybı.
·
Gelir
kayıpları
İşletenin
teknenin kaza sonrası onarım süresinde kaybettikleri gelir kaybı.
·
Sigorta
fiyatı,
Sigorta şirketleri
teknelere yapılacak sigortalarda uygulanacak fiyatı, aşağıdaki unsurları göz
önünde tutarak, kendisine göre belirlerler. Çok genel olarak yat sigortalarında
sigorta fiyatı %0,1’dir. Fiyatı etkileyen unsurlar;
o
Teknenin
adı, (önceki sigorta ve hasar değerlendirmesi için)
o
Cinsi,
o
Teknik
özellikleri,
o
Bedeli,
o
Çalışma
alanı,
o
İstenen
teminatlar,
o
Son
4 yıllık hasar/prim durumu,
o
Mevcut
olan sigorta koşulları,
·
Diğer
hususlar,
o
Donatanın
deneyimi ve diğer gemileri
o
Gemi
personelinin eğitimi ve deneyimi
o
Donatanın
kısa ve orta vadeli planları
·
Poliçe
ücreti
Bir
tekne sigorta poliçesinin ücreti hesaplanırken, sigortaya uygulanan fiyat
sigorta bedeli ile çarpılıp, indirim ve sür primler ilave edilir, özel şart
uygulaması yapılır, vergi ilave edilir ve sonunda ücret ortaya çıkar.
·
Sigorta
değeri
Teknenin,
riziko gerçekleşmeden bir an önceki piyasa değeridir. Aksi
kararlaştırılmadıkça, yakıt, kumanya ve levazım, gemi adamlarının ücretleri,
sigorta ücreti bu değere dâhil değildir.
·
Sigorta
bedeli
Teknenin,
sigorta ettirildiği değeridir. Bu miktar sigorta değeri ile eşit olmalıdır. Bu
rakamın belirlenmesinde sigortalının beyanından öte uzman (ekspertiz) raporları
da önem kazanır.
·
Tenzili
muafiyet
Yat
sigortalarında genel olarak tenzili muafiyet %1 dir.
·
Sigorta
süresi
Sigorta, aksi
belirtilmedikçe, poliçede belirtilen tarihte öğleyin saat 12:00’ da başlayıp,
bittiği gün saat 12:00’da biter. Tekne sigortaları genel şartlarında yazılı
olan önemli bir madde bulunmaktadır. Bu da sigortanın başladığı ve bittiği
saate referans olarak geminin bulunduğu UTC alınmıştır. Bu durum çok önemli
olup bazen avantaj bazen dezavantaj oluşturabilir.
Sigorta
tazminatı talep etmek için;
·
Sigorta teminatı altına alınması istenen yat üzerindeki riskler
tespit edilir.
·
Yatın sigorta bedeli tespit edilir.
·
Güvenilir sigorta şirketlerine yatın istenen bilgisi, teminat
altına alınması istenen riskler ile sigorta bedeli bildirilerek fiyat çalışması
istenir.
·
Sigorta şirketlerince yapılan çalışma mukayeseli olarak incelenir
ve uygun olan şirkete sigorta yapılması talimatı verilir.
·
Poliçe priminin peşinat ve taksitlerinin zamanında ödenmesi
sağlanır.
·
Yat sigortalı değilmişçesine korunur.
·
Rizikonun gerçekleşmesi halinde hasarın büyümemesi için gereken tedbirler
alınır.
·
Gerçekleşen risk ve gerçekleşme sırasında yatın durumu ile ilgili
belge ve deliller toplanır.
·
Sigorta şirketine hasar bildiriminde bulunularak tazminat
talebinde bulunulur.
·
Sigorta eksperlerinin gerekli incelemelerini yapabilmeleri için gereken
imkan sağlanır.
·
Sigorta şirketince haksız olarak ödeme yapılmaması veya yetersiz
ödeme tahakkuk ettirilmesi halinde poliçede belirtilmiş yerdeki ticaret
mahkemesine tazminat davası açılır.
Uygulamada dikkat
edilecek hususlar;
·
Sigorta yapılmasında işletmenin onayı alınmalıdır.
·
Sigorta şirketinin gemiyi incelemek üzere gönderdiği uzmana
(eksper) yardımcı olunur.
[1] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.29
[2] Yolcu Motoru: Tam boyları
kırk iki metreden az olan ve liman sefer bölgesi içinde veya merkez
iskelesinden yirmi beş milden uzaklaşmadan günübirlik yolcu taşıyan ticaret gemisidir.€
[3] Eskiden amatör denizcilikten de belirli şartları yerine getirmek kaydı ile yat
kaptanlığı sınavına girilebiliyordu. Ancak bu durum değişiklik olmadan hak
edenlerin hakları saklı kalmak kaydı ile 2007 yılbaşından itibaren yürürlükten
kaldırılmıştır.
[4] Gemiadamları yönetmeliği
md.58,
[5] Liman Seferi: Sınırları belirli limanlar içinde
yapılan sefer (GA yönetmeliği md 4)€
[6] Yat turizm yönetmeliği
md.26
[7] Yat Turizm Yönetmeliği Md.40
[8] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.36
[9] Yat Turizmi Yönetmeliği
Md.43, yatlarda sağlık yönergesi md.9
[10] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.4/f
[11] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.38
[12] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.36
[13] Yat Turizmi Yönetmeliği
Md.42
[14] Yatlarda Sağlık Yönergesi
md.4
[15] Yatlarda Sağlık Yönergesi
md.5
[16] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.38
[17] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.39
[18] Yat Turizm Yönetmeliği Md.40
[19] Yat Turizm Yönetmeliği Md.37
[20] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.40, yatlarda sağlık yönergesi md.5
[21] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.38, yatlarda sağlık yönergesi md.6
[22] Yat Turizmi Yönetmeliği
Md.40
[23] Yatlarda Sağlık Yönergesi
md.5
[24] Yat Turizmi Yönetmeliği
Md.43, yatlarda sağlık yönergesi md.7
[25] Yat Turizmi Yönetmeliği
Md.44
[26] Yat Turizmi Yönetmeliği
Md.46
[27] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.38
[28] Yatlarda sağlık yönergesi
md.10
[29] 3.Şahıs Mali Mesuliyeti: Bir aracın kullanımı sırasında bir başkasına vereceği
maddi zararın hesabını verme
[30] Yat Turizmi Yönetmeliği Md.32
İstanbul tekne kiralama'nın adresi teknede kına gecesi
YanıtlaSilBoğazdagezi turu'ın adresi boğazda gezi organizasyonları unutulmayacak bir gün.
YanıtlaSilBoğazda Tekne Turu keyfi ile boğazın eşsiz manzarasında keyifli dakikalar.
YanıtlaSilİstanbul'da Boğaz Turu ile muhteşem keyifli dakikalar yaşayabilirsiniz.